środa, 20 marca 2013

Wysiej sobie nasionko na wiosnę

Żeby siać trzeba mieć. Nasiona nie są tanie. Paczka w której jest parę mikroskopijnych nasion, które nie wiadomo czy  wzejdą, kosztuje 2-3 zł albo więcej. 10 takich paczuszek już robi kwotę. Niektórych nasion wogóle w sklepach nie ma.
Dlatego nie kupuję, a zbieram. Latem i jesienią oczywiście.
Bardzo dużo roślin można wysiać z nasion. Nie tylko kwiaty i rośliny jadalne, ale także drzewa i krzewy.
Nasiona leżą na ulicy.
90% roślin w moim ogródku jest wysiane z nasion. Przez lata, przy każdej okazji zbierałam nasiona, miałam nawet założoną szkółkę, w której spokojnie rosły sobie młode roślinki zanim posadziłam je na miejsce stałe. Wiele roślin rozdałam. Dziś niektóre z nich mają po kilka metrów wysokości.

Tuje - nasion w sklepie nie uświadczysz. Ja nasiona zbierałam w parku. Tuje jesienią mają takie małe szyszeczki, z których przy słonecznej pogodzie wysypują się nasiona. Trzeba te szyszki zerwać, zanim się otworzą, włożyć do słoika i wysuszyć. A potem można już siać - jak marchewkę. Wschodzą posiane  i na wiosnę i jesienią. W ciągu paru lat mamy żywopłot. Za darmo, a nie za 10 zł od sztuki. Mój ma 15 lat i gdyby nie był przycinany miałby z 5m wysokości. I uwaga. Te tuje należy silnie ciąć od najmłodszych lat. Nie cięte wyrastają na jednołodygowe chabyździa, natomiast silnie cięte zamieniają się w gęsty i urodziwy krzak. Jedyna ich wada, to to że brązowieją na zimę i jest to zjawisko fizjologiczne.

Hibiskus - to taki kwitnący w sierpniu krzew - bardzo atrakcyjny. Odmiany siane z nasion kwitną na różowo z ciemnym środkiem lub na biało, jak na zdjęciu.


Nasiona nie do dostania w sklepie. Rośliny kosztują 20-30 zł. A wystarczy zerwać w jesieni torebki, które powstają na końcu gałęzi w miejscu przekwitniętych kwiatów, wytrzepać nasiona ze środka i już można siać. Wschodzą łatwo, rosną szybko i szybko kwitną.



Berberys czerwony - owocuje takimi małymi czerwonymi paciorkami. W paciorkach są po trzy czarne nasiona. Trzeba je wyłuskać. Ja zbierałam garść owoców, wkładałam w kieszeni i łuskałam idąc na przykład na przystanek. Jak owocki trochę przeschną, czewona łupinka kruszy się w palcach. Berberys nadaje się na żywopłoty. Daje kolorowy akcent w ogrodzie bo nie dość, że ma czerwone liście to w jesieni przebarwia się na pomarańczowo. Uwaga strasznie kłuje. Żeby miał ładny pokrój i był gęsty trzeba silnie go przycinać.

Generalnie wszystkie rośliny dają się rozmnożyć z nasion. Czerwone dęby, cisy, większość iglaków.
Nasiona zbiera się  wszędzie, w ogrodzie botanicznym, na ulicy, u ludzi w ogródkach. Nie zauważyłam, żeby ktoś miał pretensje o podniesioną czy zerwaną szyszkę. Niektóre rośliny nie powtarzają jednak cech rośliny matecznej, ale to najczęściej odmiany, które zostały specjalnie wyhodowane. Te należy rozmnażać wegetatywnie, ale o tym w następnym odcinku :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz